BLOG

5 tips voor Growth Hacking

29 juni 2016

De term Growth Hacking kwam overgewaaid vanuit Silicon Valley in Amerika. De plek die we allemaal kennen als dé plek voor hightech innovatie. Er is zelfs een opleiding in Amsterdam gestart over Growth hacking. Maar wat is Growth Hacking en hoe wordt het in de praktijk gebracht? 

Wat is Growth Hacking?

Growth Hacking is een online marketing techniek die er op gericht is om binnen een korte periode veel leads te genereren. Bedrijven als Dropbox, Facebook, Hotmail en Airbnb hebben het succesvol toegepast en kregen aandacht onder een grote groep gebruikers en prospects. 

Growth Hacking maakt gebruik van creativiteit, analytisch denken en statistieken. Het is een combinatie van alle vormen van online marketing, digitale analytics en insights, traffic & content optimalisatie en marketing automation. Zogenoemde Growth Hackers zijn gespecialiseerd in de razendsnelle groei van nieuwe internetconcepten.

Dropbox

Dropbox wordt geschat op een waarde van 4 miljard euro en toch hebben ze vrijwel geen geld besteed aan marketing. Dit kregen zij voor elkaar door gebruik te maken van verschillende growth hacks. 

Direct inschrijven

Op de website van Dropbox ligt de focus op één ding: je wordt meteen verzocht je in te schrijven voor de dienst. Veel websites tonen op hun homepage de laatste nieuwtjes of een hele hoop informatie over zichzelf. Een bezoeker besteed 80% van zijn tijd op een website aan 'above the fold'. Dat is het scherm wat je ziet voordat je gaat scrollen. 

Daarnaast worden de bezoekers van de website niet doorverwezen naar een nieuwe pagina zodra ze zich inschrijven. Alles gebeurt in één omgeving. Er is minimale informatie nodig om een account aan te maken. 

growth hacking dropboxGratis opslagruimte

Door Dropbox aan te raden bij vrienden kun je gratis opslagruimte krijgen. Hoe meer je deelt, hoe meer gratis ruimte je zult ontvangen. Op deze manier heeft Dropbox voor veel bereik gezorgd onder de prospects. 

Spotify

Steeds meer mensen maken gebruik van een Spotify account en het beïnvloedt de manier van hoe wij muziek beluisteren. Maar hoe kreeg Spotify zo snel zo veel gebruikers? Ook zij maakten gebruiken van Growth Hacking. 

Zodra je je wilt aanmelden voor een Spotify account kun je je registreren met behulp van Facebook. Zo krijgen ze niet alleen informatie over jou, maar ook over je interesses en je vrienden. In het begin was aanmelden met je Facebook account een vereiste en werden de liedjes die je luisterde via Facebook automatisch op je tijdlijn geplaatst. Hierdoor werd Spotify in een hoog tempo bekend bij een steeds grotere doelgroep. Want als je vrienden iets gebruiken, wil jij het natuurlijk ook! 
 

growth hacking spotify

5 Tips voor Growth Hacking

1. Val met de deur in huis

Houd je bovenkant van je website beperkt qua hoogte. De header duwt vaak de echte belangrijke informatie van je pagina naar beneden.

2. Integreer de eerste stap van een interactie

Moeten bezoekers van je website een formulier invullen? Zorgt dan dat je een deel van het formulier al integreert in je pagina. Dat werkt beter dan alleen een knop naar een formulier.

3. Ben duidelijk

Maak de bezoeker van je website duidelijk wat ze moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan links: het is belangrijk dat deze er ook uit zien als links zodat de bezoeker weet dat ze er op moeten klikken.

4. Gebruik opsommingen

Lijstjes werken beter dan volzinnen.

5. Call-to-action herhalen

Zorg ervoor dat je op het einde van je pagina de call-to-action herhaald. Hoe verder een bezoeker je pagina bekijkt, hoe meer geïnteresseerd hij is in wat je te vertellen hebt. Op het einde van de pagina moet je de bezoeker binnenhalen, dit doe je door hem aan te sporen tot een actie.

Is Growth Hacking iets voor jouw bedrijf?

Iedereen geeft een eigen invulling aan Growth Hacking en eigenlijk bestaat er ook niet zoiets als goed of fout. Het gaat over de focus op de mogelijkheden voor schaalbare en meetbare groei. Door middel van metingen vind je uit wat wel en niet werkt en aan de hand daarvan stuur je bij en worden er beslissingen genomen. Heb je hulp nodig met het toepassen van Growth Hacking voor jouw bedrijf? neem dan contact met ons op. 

 




 

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer