WIKI

Adverteren op Instagram

Wat is Instagram Advertising?

Vanaf begin oktober 2015 is er in Nederland de mogelijkheid om te adverteren op Instagram. Instagram is een sociaal netwerk waar je foto's of filmpjes deelt met je vrienden en de wereld. De foto's en video's kunnen eenvoudig voorzien worden van een filter. Instagram heeft meer dan 300 miljoen gebruikers en het bewijs dat visueel hot is! Verhalen vertellen door middel van beelden en zo min mogelijk tekst.

Nu dus adverteren op Instagram. Door middel van Instagram Ads werk je voornamelijk aan de branding van je merk en dus het vergroten van merkbekendheid door gesponsorde foto's en/of video's te plaatsen. 

adverteren op Instagram

De voordelen van adverteren op Instagram

Om Instagram Advertising te kunnen gebruiken heb je een Facebouk-account nodig; je beheert de Instagramcampagnes in de Powereditor van Facebook. Een Instagram account is niet nodig, maar wel handig om te kunnen zien wat je hebt gepost. Daarnaast helpt een Instagram account ook met community- en fanbuilding.

Je kunt adverteren op Instagram inzetten voor meerdere doeleinden. Zoals al eerder beschreven helpt het bij het vergroten van je merkbekendheid, maar het kan ook ingezet worden voor het krijgen van meer volgers, websitetraffic genereren, leadgeneratie en het communiceren van acties. 

Targeten van doelgroepen werkt hetzelfde als op Facebook. Je kunt dus advertenties op Instagram gericht maken voor mannen of vrouwen van de leeftijd die voor jouw merk interessant zullen zijn. Je kunt een foto of video plaatsen, maar ook carrousel advertenties creĆ«ren. Daarnaast mogen gesponsorde video's 30 seconden duren in plaats van de gebruikelijke 15 seconden. 

instagram campagne

Door te adverteren op Instagram zul je meer merkbekendheid genereren en mensen zullen positiever tegenover een bedrijf of merk gaan staan. 

Succesvol adverteren op Instagram 

Aan een advertentie op Instagram voeg je natuurlijk een call to action toe. Dit kan een link naar je website zijn, een download van een app, meer informatie en nog vele andere mogelijkheden.

Het is belangrijk om na te denken over de afbeeldingen of video's die je gaat plaatsen. In slechts 13 miliseconden hebben onze hersenen al een mening gevormd over het beeld dat er wordt waargenomen. Dit beeld moet passen bij jouw merk of bedrijf. Je kunt hiermee ook een beeld vormen van hoe jij wil dat jouw merk gezien wordt. Zorg altijd dat je authentiek blijft. Hiermee is de kans het grootst dat mensen daadwerkelijk op jouw advertentie gaan klikken. 

De kosten van adverteren op Instagram

De kosten voor het adverteren op Instagram zijn vergelijkbaar met die van Facebook. De kosten worden zowel op CPC als op CPM berekend. 

LAB51 heeft ervaring met het adverteren op verschillende social media kanalen gericht op verschillende online doelgroepen. Wij zorgen ervoor dat het beste resultaat zal worden gehaald. Wil je meer informatie over wat adverteren op Instagram voor jouw merk kan doen? Neem dan contact met ons op. 


 
Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer