WIKI

Facebook Advertising

Wat is Facebook Advertising?

Het sociale netwerk Facebook behoeft weinig uitleg. Met bijna 1 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan zo’n 7,9 miljoen gebruikers in Nederland, is Facebook marktleider onder de social media. Deze gebruikers bieden Facebook en daarmee marketeers een schat aan informatie. 

Voordelen van adverteren op Facebook

Het belangrijkste voordeel van Facebook Ads is de gerichtheid waarmee u kunt adverteren. Met de inzet van Facebook advertising zijn zeer specifieke doelgroepen te bereiken op basis van geografische en sociaaldemografische factoren (o.a. interesses, geslacht en leeftijd). Daarnaast is het mogelijk om de advertenties op elk moment te analyseren en optimaliseren. Goed ingezette advertenties activeren de Facebook gebruiker, waardoor de kans bestaat dat er een viraal effect optreedt.

Soorten advertenties op Facebook

Facebook biedt verschillende mogelijke advertentiesoorten: 

  • Page post advertentie

  • Promoten van een Facebook post onder fans en vrienden

  • Promoten van de pagina

  • Promoten van een externe website

  • Link Post

  • Video Post

  • Photo Post

  • Text Post

  • Question Post

  • Event ad

  • Facebook Offer

  • Facebook App advertentie

  • Mobile App advertentie

  • Sponsored result

 
Daarnaast kent Facebook ook Sponsored Stories. Deze advertenties tonen activiteiten van mensen met merkpagina’s aan hun vrienden om op deze manier de viraliteit te verhogen en vanuit een sociale context mensen te motiveren. Gebruikersactiviteiten die Sponsored Stories kunnen triggeren zijn:

  • Vind-ik-leuks op een pagina

  • Interactie met een pagina, zoals een bericht leuk vinden, delen of erop reageren, stemmen op een vraag en check-ins bij een locatie

  • Deelname aan een evenement

  • Installatie van een Facebook App

  • Gebruik van een Facebook App

  • Het leuk vinden of delen van een website

 
Welke soort Facebook advertising het beste past binnen een campagne hangt af van de doelstellingen en in te zetten kanalen. Een Facebook page promoten, content verspreiden, branding, acties of loyaliteitsprogramma’s vragen allemaal om andere keuzes met betrekking tot het soort advertentie en targeting. 

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer