WIKI

Facebook Pixel

Wat is de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel combineert de mogelijkheden van de conversiepixel en de pixel voor aangepaste doelgroepen in één pixel. In plaats van dat je vanuit Facebook verschillende pixels op je website moet plaatsen, kun je nu je advertentiecampagnes meten, optimaliseren en maken met behulp van de nieuwe Pixel. 

Let op: in de tweede helft van 2016 zal de conversietrackingpixel van Facebook worden verwijderd. De Facebook Pixel zal deze plek in gaan nemen. Zorg dus dat je zo snel mogelijk jouw pixels update naar de Facebook Pixel. 

Één pixel met meerdere functies

Door de nieuwe Pixel zal conversietracking, optimalisatie en remarketing nog makkelijker worden. De pixel bevat meerdere functies:

1. Conversietracking
Door je conversies te tracken, ontdek je hoe succesvol je advertentie is door te zien welke acties directe gevolgen waren van jouw advertentie.

2. Optimaliseren
Facebook geeft je de mogelijkheid om automatisch te bieden voor websiteconversies. Je advertentie zal dan getoond worden aan diegenen waarvan het waarschijnlijker is dat ze tot conversie overgaan. 

3. Remarketing
Door het gebruik van de Facebook Pixel kun je iedereen die jouw website bezoekt, retargeten. 

De nieuwe Pixel is ook te gebruiken om Lookalike Audiences aan te maken. 

In de volgende tabel zie je de functies van voorgaande pixel en de Facebook Pixel:

  Audience Retargeting Lookalike Audiences Conversie tracking Conversie optimalisatie Dynamische product advertenties Aangepaste conversies
Custom Audience Pixel Ja Ja Nee Nee Ja Nee
Conversie Tracking pixel Nee Ja Ja Ja Nee Nee
Facebook Pixel Ja Ja Ja Ja Ja Ja

 

Het instellen van Conversie Tracking

Met de Facebook Pixel kun je zien hoe jouw advertenties presteren door standaardgebeurtenissen of aangepaste conversies te gebruiken. Dit maakt het eenvoudig om je advertenties te meten en om specifieke doelgroepen te bereiken. 

  • Standaardgebeurtenissen zijn de verschillende acties die mensen kunnen uitvoeren op jouw website. Door een stukje code aan je Pixel toe te voegen kun je bijvoorbeeld bijhouden welke mensen er een aankoop op jouw website hebben gedaan.

  • Met aangepaste conversies kun je optimaliseren voor acties en deze volgen zonder iets te hoeven toevoegen aan de basiscode van je Facebook Pixel. De URL wordt dan rechtstreeks in je advertentiebeheer ingevoerd. 

    facebook pixel

Hoe installeer je de Facebook Pixel?

Het is belangrijk om te weten of je in het verleden al eens een pixel hebt aangemaakt of niet. Als je dit nog nooit hebt gedaan, kun je simpelweg een nieuwe pixel maken. Dit zal dan automatisch de vernieuwde Facebook Pixel zijn. 

Als je een oudere versie van de pixel hebt, kun je je bestaande pixel aanpassen. Je zult aanpassingen moeten maken in de code die je op je website hebt geplaatst. De website van Facebook geeft hier uitgebreide informatie over.

Hulp nodig met de Facebook Pixel?

Heb jij hulp nodig met het instellen van een Facebook Pixel? Of ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met het maken en meten van Facebook campagnes. LAB51 is onder andere gespecialiseerd in het inrichten van Facebook campagnes. Neem voor meer informatie contact met ons op. 

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer