WIKI

Gamification

De term gamification gaat over de inzet van game mechanieken in een niet-game gerelateerde context om zo specifieke problemen op te lossen of mensen te enthousiasmeren. Vaak wordt gamification bij processen ingezet om de betrokkenheid van gebruikers te verhogen en taken op een laagdrempelige manier aan te leren. Bovendien is spel het fundament om te leren, ontwikkelen en communiceren. Het aanleren van taken op een spel-achtige manier is dan ook niets meer dan logisch en iets voor alle processen en leeftijden.

Doel van gamification

Het doel van gamification is te vinden in de volgende motivaties:

  • Om het oplosbare op te lossen

  • Om mensen te verenigen

  • Om kennis te verspreiden  

  • Om nieuwe taken aan te leren

  • Om ons alledaagse patroon te verbeteren

  • Om geld op te halen voor goede doelen

  • Om een idee te verspreiden  

Mechanieken

De basis mechanieken van gamificatition bestaan uit:

  • Level-up | Door acties goed uit te voeren kom je een level hoger en een uitzicht naar een volgend level triggert vaak om langer door te gaan. Bovendien zijn mensen erg gevoelig voor status, wat gevoed wordt door een ranglijst of level systeem.

  • Groepsdruk | Als de groep in de sloot sprint, springt doorgaans de individu er achteraan.

  • Geld | Als er geld op het spel staat spitsen mensen de oren. Dit kan uiteraard ook in de vorm van korting.

  • Beloning | Door mensen te belonen voor positief gedrag kan je een patroon uitlokken. De beloning kan ook komen vanuit het resultaat van de acties.  

  • Exclusieve content | Verkrijg toegang tot exclusieve content door bepaalde acties uit te voeren.

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer