BLOG

Vier Facebook strategieën voor marketeers

29 juni 2016

Haal het meeste uit je campagne met deze vier strategieën voor Facebook advertising. In tegenstelling tot display advertenties die gebaseerd zijn op cookies, laat Facebook je precies de doelgroep bereiken die je wilt. Met deze vier strategieën trek je de aandacht van de juiste mensen en maximaliseer je tegelijkertijd je tijd, budget en groeipotentieel.

1. Retarget met Facebook Advertising

Adverteer voor dezelfde personen, op ieder apparaat


De uitdaging
De meeste digitale retargeting technieken vertrouwen op cookies, maar deze zijn niet altijd even nauwkeurig. Als meerdere mensen één computer delen, of als je publiek switcht tussen desktop, smartphone en tablet, loop je de kans om je budget te verspillen aan de verkeerde doelgroep.

De oplossing

In plaats van te vertrouwen op interesses die gebaseerd zijn op cookies, kun je met Facebook Advertising targeten op individuen. Hierin onderscheidt Facebook zich van zijn concurrenten. Het is het enige platform waarbij je actief individuen kunt targeten die geïnteresseerd zijn in jouw producten in plaats van hopen dat jouw product in hun zoekopdracht verschijnt.

Een geweldige manier om personen te bereiken is met ‘Custom Audiences’ vanuit je website. Deze ‘Custom Audiences’ identificeren personen met een Facebook ID die een specifieke pagina op jouw website heeft bezocht of die bepaalde producten heeft toegevoegd aan zijn winkelmandje. Zodra je een ‘Custom Audience’ binnen Facebook hebt gemaakt en de Facebook pixel op je website is geplaatst, kun je deze data gebruiken om bezoekers op al hun apparaten te benaderen.

Probeer dit eens
Test je Facebook retargeting advertenties aan de hand van je display campagnes op het Google Display Netwerk en bekijk hoe de resultaten verschillen.

facebook advertising strategie retargeting

2. Retain

Personaliseer ervaringen voor bestaande klanten


De uitdaging
Elk bedrijf heeft klanten in verschillende fasen van de marketing cyclus. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met nieuwe klanten, early adopters, koopjesjagers, overlopers en mensen die alleen via hun mobiel aankopen doen. Als organisatie is het belangrijk dat je de juiste boodschap bij de juiste doelgroep in de juiste fase van de customer journey toont.

De oplossing
Zodra je een e-mailadressen bestand hebt van je bestaande klanten, kun je deze gebruiken om binnen Facebook Advertising een ‘Custom Audience’ te vormen. Zorg ervoor dat deze e-mailadressen zijn gesegmenteerd op basis van klanttypes. Door advertenties in te stellen op deze ‘Custom Audiences’ zorg je ervoor dat je de juiste advertentie toont bij de juiste groep klanten. Met elke set advertenties heb jede volledige controle over het bereik, de frequentie en je uitgaven. Bovendien kun je kiezen waar jouw doelgroep de advertenties krijgt te zien, bijvoorbeeld op mobiele Newsfeed.

Probeer dit eens
Zorg dat je de Facebook pixel hebt ingesteld op je website. In deze pixel zit de conversiepixel ingebouwd. Deze registreert zodra er een conversie op je website plaatsvindt. Creëer een advertentie voor elke Custom Audience en verbindt deze met je Facebook pixel. Dit helpt je om je ROI’s beter te berekenen.

3. Acquire

Verminder de kosten voor het vinden van nieuwe klanten


De uitdaging
Je wil nieuwe leads vinden die ontvankelijk zijn voor je advertentieboodschap. Dit kost echter een hoop tijd en geld dat je ook aan je beste klanten zou kunnen uitgeven.

De oplossing
Identificeer potentiële nieuwe klanten door een ‘high signal, high performing’ publiek, zoals je beste klanten, te nemen en je advertenties te tonen bij vergelijkbare personen van deze klantgroep. Bij Facebook Advertising kun je dit doen door een 'Lookalike Audience' te creëren. Het algoritme van Facebook identificeert mensen die lijken op de ‘Custom Audience’ die je hebt gecreëerd en biedt hen jouw advertenties aan.

facebook strategie lookalike audience
Probeer dit eens
‘Lookalike Audiences’ laten je de grootte en gelijkenis van je publiek bepalen, zodat je kunt uittesten welke match- en bereikniveaus effectief zijn voor jou.

Een Similarity match genereert een publiek bestaande uit de top 1% van mensen die het meest lijken op je Custom Audience. Greater Reach matcht de top 5% van mensen met je Custom Audience, wat je in staat stelt om meer mensen te bereiken, maar met een minder precieze match. Hier is een manier om de effectiviteit te testen:

1. Neem een bestaande Custom Audience en creëer 3 lookalike audiences op 1%, 5% en 10% matchniveaus;
2. Maak 3 dezelfde advertentiesets voor advertenties die je wilt testen;
3. Associeer lookalike 1% met je eerste advertentie
4. Associeer lookalike 5% met je tweede advertentie. Let op: sluit de lookalike 1% uit.
5. Associeer lookalike 10% met je derde advertentie. Sluit hier de lookalike 5% uit.

Analyseer vervolgens hoe elke advertentie heeft gepresteerd en bepaal welk matchniveau het beste werkt voor het segment. Herhaal dit voor de andere segmenten.

4. Measure

Track en optimaliseer automatisch


De uitdaging
Uiteindelijk is je bedrijf afhankelijk van jouw vaardigheid om pieken in sales of conversies toe te schrijven aan je advertenties.

De oplossing
Gebuik de Facebookpixel om klantgedrag van klik tot koop te tracken. Facebook is tot nu toe het enige platform dat conversies trackt over meerdere apparaten en je vertelt op welk apparaat mensen tot actie overgingen. Daarnaast worden je advertenties automatisch geoptimaliseerd zodat ze terecht komen bij degenen waarvan het het meest waarschijnlijk is dat zij het gewenste gedrag uitvoeren. Of dit nu gaat om het aanschaffen van een product of het tekenen van een petitie.

facebookstrategie facebook pixel

Probeer dit eens
Optimaliseer je CPM door Facebook automatisch te laten bieden in plaats van zelf een bod in te stellen. Selecteer simpelweg Website Conversions als jouw biedstrategie. Met oCPM verkrijgt het systeem de hoogste waarde-impressies voor jouw doelen binnen jouw budget. Je kunt een totale ROI verwachten die dat van een CPC of CPA campagne overstijgt.

Facebook advertising voor jouw organisatie

Wil jij een Facebook campagne starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? LAB51 helpt je om effectieve Facebook campagnes in te richten. Neem voor meer informatie contact met ons op. 

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer