BLOG

Kies het juiste Social media platform voor jouw bedrijf

29 juni 2016

Zit je met jouw bedrijf op ieder social media platform zonder achterliggende gedachte? Heb je je geld en tijd geïnvesteerd in platformen die je achteraf gezien niet veel winst opleveren? Of is de snel veranderende sociale wereld jou aan het inhalen?

Het juiste Social Media Platform

Aan de ene kant kun je als bedrijf social media niet negeren, maar aan de andere kant kun je het je niet veroorloven om op ieder platform te zijn. Laten we je bij dezen geruststellen: dat is ook helemaal niet nodig. Kies liever tussen de websites die werken voor jou, het doel van jouw bedrijf, de behoeften van je klanten en de mogelijkheid hen actief bij je business te betrekken.

Met behulp van dit artikel kun je gemakkelijk analyseren welke van de populaire social media platformen aansluiten bij jouw bedrijf. We lichten er vijf uit.

social media platform facebook

1. Facebook

• Gebruikers wereldwijd: 1,19 miljard
• Gebruikers Nederland: 9,4 miljoen
• Dagelijks gebruik: 6,6 miljoen
• Opmerkelijk: 12% minder jongeren in 2015

Facebook is nog altijd het meest populaire social media platform en een must voor ieder bedrijf, kortweg vanwege het enorme bereik. Ook zorgt een Facebook pagina voor je business voor meer publiciteit en brand awareness.

En dat is niet het enige. Op Facebook heb je toegang tot persoonlijke gegevens van de gebruikers, wat het makkelijker maakt om gericht content aan te bieden, gebaseerd op deze data. Facebook adverteren gaat daarnaast mee met zijn tijd, wat in jouw belang is. Jij bepaalt welke kenmerken degenen bezitten die jouw advertentie te zien krijgen. Naast demografische gegevens, zoals leeftijd en geslacht, kun je nu ook filteren op iemands functie, de leeftijd van het kind van de gebruiker, het feit dat ze net terug zijn gekomen van vakantie, enzovoorts. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Let er wel op dat Facebook minder populair wordt onder de jongere generatie. In 2015 was een daling van het Facebookgebruik van 12%, waartegenover een toename van oudere gebruikers staat. Als jouw bedrijf zich richt op jongeren is het aan te raden om ook Instagram niet te vergeten. Hieronder enkele tips voor meer betrokkenheid:

• Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden, en genereren 120% meer betrokkenheid dan enkel tekst;
• Hou het kort. Met posts korter dan 250 tekens haal je 60% meer likes, shares en comments binnen;
• Post op dinsdag en vrijdag. Op deze dagen wordt er 18% meer gereageerd dan op andere dagen van de week;
• Vraag maar raak. Op een vraagposts wordt twee keer zoveel gereageerd dan op een niet-vraagpost.

social platform twitter

2. Twitter

• Gebruik wereldwijd: 320 miljoen
• Gebruik Nederland: 2,8 miljoen
• Dagelijks gebruik: 1 miljoen
• Opmerkelijk: sterke daling ten opzichte van 2014 (3,3 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,5 dagelijks)

Laat de daling in het gebruik je niet afschrikken. Twitter heeft slimme gebruikers die gevoelig zijn voor wat er in de wereld speelt. Je kunt loyale volgers creëren en aantrekken die luisteren naar wat je te zeggen hebt: 40% van de Twitteraars post zelden zelf maar lezen enkel hetgeen van wie ze volgen.

Twitteraars houden van winacties, dus als je iets weg te geven hebt is Twitter jouw dankbare platform. Veel bedrijven worden gevolgd juist omdát volgers prijzen en kortingen kunnen winnen op deze manier. Doe er je voordeel mee en geef voordeel.

Tips voor het ultieme Twitteraccount:

• Wees relevant en moedig met je posts om je stem echt te laten horen;
• Post meerdere keren per dag;
• Laat jezelf van je beste kant zien en deel ook relevante posts van andere bedrijven of personen.

social media platform instagram

3. Instagram

• Gebruik wereldwijd: 300 miljoen • Gebruik Nederland: 1,8 miljoen
• Dagelijks gebruik: 722.000
• Opmerkelijk: booming onder jongeren (50% jongeren <20 jaar zit regelmatig op Instagram)

Instagram wint snel aan populariteit, voornamelijk onder jongeren. Met de Instagram app op je smartphone kun je foto’s, afbeeldingen en video’s delen met je volgers. Anders dan Facebook en Twitter zijn jouw volgers niet per see je beste vrienden of fans, maar degenen die jouw interesses delen en die jouw foto’s waarderen om de foto zelf. Het is volkomen normaal dat personen uit alle uithoeken van de wereld jou volgen om de eenvoudige reden omdat jouw foto’s hen aanspreken.

En dat is waar de kracht van Instagram schuilt voor bedrijven: maak je mooie foto’s, dan word je gevolgd. Vooral organisaties die zich bezighouden met lifestyle, voeding, mode, reizen en luxeproducten profiteren van Instagram. Voor andere branches is het een uitgelezen mogelijkheid om een creatieve kant van zich te laten zien, of volgers een kijkje achter de schermen te geven.

Tips voor bedrijven op Instagram:
• Reageer (positief!) op zoveel mogelijk van de comments die je krijgt en creëer meer merkloyaliteit;
• Post niet overmatig veel of ongepaste foto’s, want dan loop je het risico om volgers te verliezen;
• Gebruik relevante hashtags zodat je gevonden wordt;
• Bedenk vooraf welke sfeer je wilt overbrengen en houd je hier in opvolgende foto’s aan.

social media platform pinterest

4. Pinterest

• Gebruik wereldwijd: 100 miljoen
• Gebruik Nederland: 1,6 miljoen
• Dagelijks gebruik: 261.000
• Opmerkelijk: vrouwen zijn met 84% tegen 16% mannen sterk in de meerderheid op Pinterest

Pinterest is, net als Instagram, een zeer visueel georiënteerd platform. Gebruikers hebben meerdere digitale prikborden georganiseerd op onderwerpen zoals mode, fotografie, wonen of voeding. De foto’s die ze bewaren vinden ze op prikborden van degenen die ze volgen. Pinterest is een uitgelezen platform voor bedrijven die hun product of dienst kunnen en willen showen, of waarvan de producten een doe-het-zelf-element hebben. Voor deze branches vormt Pinterest met een hoofddoelgroep van 20 – 40 jarigen een geweldige aanvulling op het ‘jongere’ Instagram.

Het aantal dagelijkse gebruikers op Pinterest is het afgelopen jaar bijna verdubbeld, van 131.000 in 2014 naar 261.000 in 2015. Pinterest vergt, net als Facebook, niet veel onderhoud. Wel moet je erop toezien dat je prikbord georganiseerd is en gemakkelijk te vinden voor je beoogde doelgroep.

• Maak slim gebruik van de keywoorden die je bij een pin plaatst: zo ben je beter vindbaar
• Geen ideeen? Geen probleem: re-pin een relevante foto van een ander
• Wees er zeker van dat je in bovenstaand geval de fotograaf of ontwerper credits verschaft!

social media platform linkedin

5. Linkedin

• Gebruik wereldwijd: 400 miljoen
• Gebruik Nederland: 3,8 miljoen
• Dagelijks gebruik: 400.000
• Opmerkelijk: je werknemers kunnen je bedrijf maken en breken

Back to business. LinkedIn is het meest formele sociale netwerk, gericht op werkgevers en werknemers. Veel bedrijven (voornamelijk B2B), recruiters en werkzoekenden zijn actief op LinkedIn, waar ze vacatures, artikelen en updates plaatsen. Je connecties tellen op dit platform zwaarder dan op alle andere, want via hen kom je in aanraking met nieuwe connecties en zij met jou. Zo bouw je aan een professioneel netwerk binnen jouw branche.

Personen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf bekijken niet alleen jouw profiel, maar ook dat van je werknemers. Neem eens een kijkje bij de LinkedIn profielen van je werknemers, om je ervan te verzekeren dat er geen foutieve informatie wordt gegeven en dat de omschrijving van je bedrijf ‘on brand’ is.

• Gebruik je persoonlijke profiel en maak connecties om aandacht voor je bedrijf te creëren
• Ga zelf eens actief op zoek naar potentiële werknemers
• Betalende gebruikers hebben toegang tot zeer gedetailleerde data. Zo kunnen ze onder andere zien wie hun profiel heeft bekeken. Overweeg een upgrade naar LinkedIn Premium.

Connect 'em

Ben je met je organisatie actief op meerdere social media platforms? Denk dan ook eens aan een post waarin je je volgers op het ene kanaal erop attendeert dat je aanwezig ben op een ander kanaal. Dit is een gemakkelijke manier om meer volgers te krijgen en meer betrokkenheid te creëren.

Benieuwd naar meer social media platforms waar je jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen? Of ben je benieuwd naar de juiste strategie voor jouw organisate? LAB51 kan helpen in het kiezen van de juiste social media strategie met de juiste keuze in social media platforms voor jouw organisatie. Neem contact met ons op als jij als organisatie actief en op de juiste manier bezig wil zijn met social media. 

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer