WIKI

Social Media Marketing

Social media marketing staat voor het inzetten van social media platformen om marketingdoelstellingen te bereiken, zoals:

  • Verhogen van verkeer naar een website;

  • Vergroten van de merkbekendheid;

  • Verbeteren van het imago;

  • Bereiken van een positieve attitude ten aanzien van een merk, product, bedrijf, persoon of dienst;

  • Bewerkstelligen van gedragsverandering;

  • Verbeteren van de klantenservice;

  • Vergroten van de omzet;

  • Activeren van de doelgroep.

Social media marketing draait vaak om het creĆ«ren van content, acties en campagnes welke de aandacht trekken van de doelgroep en hen activeren tot deelname, reactie, delen van de content, feedback of co-creatie. Een van de belangrijke voordelen van het gebruik van sociale media is de mogelijkheid tot een viraal effect, waarbij een commerciĆ«le boodschap zich binnen sociale platformen verspreidt van gebruiker tot gebruiker (ook wel: earned media).

Toch is social media marketing in de praktijk een samenspel tussen earned, owned en paid media. Social media campagnes hebben nog steeds een mate van paid media nodig om een kritische massa te bereiken, voordat er daadwerkelijk een viraal effect optreedt.   

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer