WIKI

Social Technographic Ladder

Hoewel miljoenen mensen op sociale media te vinden zijn, verschilt de activiteit per persoon en zelfs per vriend of merk waarmee de persoon interactie heeft. Hoe deze typen mensen zich binnen een (doel)groep verhouden is nooit hetzelfde en verschilt per (doel)groep.

De social technographic ladder, ontstaan op basis van onderzoek van Forrester Research, onderscheidt deze verschillende type mensen en de acties die zij online doen. Op basis van de social technograpic ladder kunnen merken en organisaties hun doelgroep onderverdelen en vooraf rekening houden met deze verhoudingen. Hiermee kunnen strategieën en campagnes zo opgezet worden dat de beoogde doelgroep daadwerkelijk wordt bereikt en dat iedereen binnen de doelgroep ook op de juiste manier wordt geactiveerd. Hiermee dient de social technographic ladder niet alleen als handvat om gedrag te verklaren, maar ook op campagnes optimaal in te zetten.

Type mensen binnen de Social Technographic Ladder

Inactives

Doen niets.

Spectators

Lezen blogs, forums, ratings, reviews en bekijken video's.

Joiners

Zijn acties op sociale netwerken.

Collectors

Maken gebruik van RSS feeds, stemmen op websites en taggen websites, foto's of video's.

Conversationalists

Updaten status op sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter.

Creators

Hebben een blog of website, uploaden video's of audio en schrijven en publiceren artikelen of verhalen.

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer