BLOG

Wat is de UX Performance Analyse?

29 juni 2016

Nieuw bij LAB51 is de UX Performance Analyse. Maar wat doen we in deze analyse en wat kan het voor jouw opleveren? In deze blog bespreken we wat de UX Performance Analyse inhoudt, waarom het voor jou oplossingen kan bieden en hoe het werkt.

User Experience (UX)

Je hoort het steeds vaker, de User Experience van websites wordt steeds belangrijker. Gebruikers verwachten een optimale gebruikersbeleving en interactie bij het bezoeken van websites. Er wordt verwacht dat met ieder device, op ieder gewenst moment een gebruiksvriendelijke pagina te zien is. Het hebben van een goede gebruikerservaring speelt een grote rol in het creëren van meer conversies via je website.

De UX Performance Analyse

Verbeter jouw digitale User Experience met behulp van de UX Performance Analyse van LAB51. In deze analyse gaan we met behulp van heatmaps, recordings, conversie trechters en formulier analyses jouw website analyseren. We bespreken gezamenlijk de belangrijkste conversie doelstellingen van je website en bekijken welke pagina’s geanalyseerd zullen gaan worden.

Gedurende een vastgestelde periode zullen anonieme data gaan verzamelen omtrent het bezoekersgedrag van jouw website.

Heatmaps

Tijdens de UX Performance Analyse maken we gebruik van heatmaps. Hiermee krijg je inzicht in wat gebruikers willen en belangrijk vinden bij het bezoeken van jouw website. We visualiseren onder andere de klikken, aanrakingen en het scroll gedrag van bezoekers. Hiermee kun je direct zien welke aspecten van je website wel of niet werken. In onze blog over heatmaps bespreken we 8 heatmap test die het gebruikersgedrag blootleggen. Je leest hem hier.

ux performance analyse heatmaps

Bezoekers recordings

Het is vaak maar een aanname wat bezoekers precies op je website doen. Met opnames van echt bezoekersgedrag op jouw website, kun je met zekerheid vaststellen hoe de gebruikerservaring van jouw website is. Je kunt precies zien welke muisbewegingen een bezoeker maakt, waar hij klikt en welke plekken op de website hij ‘aanraakt’. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat sommige aspecten op je website de bezoeker afleid van het daadwerkelijke doel. Deze recordings leggen het individuele gedrag van jouw bezoekers vast. Bij heatmaps laten we een collectief gedrag zien.

ux performance analyse bezoeker recordings

Conversie trechters

Wanneer verlaten bezoekers je website en op welke pagina? Vind met behulp van conversie trechters de grootste mogelijkheden voor verbetering en in welke stap de meeste bezoekers jouw website verlaten.

conversie trechter

Formulier analyse

De conversie op een website vindt vaak plaats door het invullen van een formulier. Dit is vaak het moment dat de bezoeker van jouw website in contact wil komen met jou. Verbeter deze online formulier conversies door te ontdekken welke velden moeite kosten of leeg zijn gelaten en waarom bezoekers het formulier of zelfs de gehele website verlaten.

contactformulier analyse

Wat levert het op?

Het is natuurlijk interessant om het bezoekersgedrag van jouw website te analyseren, maar wat levert het nu op? Met een UX Performance Analyse ga je de conversie van jouw website optimaliseren. Je levert een betere klantervaring, interacties en verhoogt zo hiermee jouw geïnteresseerde leads en omzet. Daarnaast kun je beslissingen nemen die onderbouwd zijn en benut je het budget met nog meer resultaat.

Wij installeren een stukje code en richten de testomgeving in. Tijdens een analyse wordt de data verwerkt die we gedurende een vastgestelde periode hebben verzameld. Hierbij worden verschillende checklists nagelopen en verbeterpunten worden geïdentificeerd. We maken een rapportage die een samenvatting bevat van de resultaten, aanbevelingen en conclusies. In een plan van aanpak stellen we voor hoe de verbeteringen aan pagina’s, aanbevolen A/B tests, formulier optimalisaties en personalisatie scenario’s kunnen worden toegepast.

Je hebt de keuze tussen een Pro en Enterprise UX Analyse. In onderstaande tabel zie je wat deze inhouden.

ux performance analyse kosten

Wil jij nu ook een UX Performance Analyse laten uitvoeren door LAB51 en zo meer relevante leads en een hogere conversie creëren?

Vraag dan hier een digitale intake aan
Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer