WIKI

Interactive Brand Ecosystem

Het Interactive Brand Ecosystem (een door onderzoeksbureau Forrester geïntroduceerde term) visualiseert de middelen en kanalen van een merk en hun samenhang, gecentreerd rond hun belangrijkste middel of kanaal. Bij een webshop zal dit bijvoorbeeld de online shop zelf zijn, maar het kan ook een campagnesite of corporate website zijn. Dit is het middel waar het uiteindelijk om gaat en waar daarom de verbinding tussen merk en doelstelling het sterkste zal zijn.

Doel van het Interactive Brand Ecosystem:

  • Met het model wordt de complexiteit van het huidige marketinglandschap inzichtelijk gemaakt;

  • Het vergemakkelijkt het maken van de juiste keuzes voor een merk op basis van het overzicht over alle middelen en kanalen, doordat mogelijke customer journeys in het ecosystem getoond kunnen worden. Dit zorgt voor meer inzicht in het proces dat een consument doorloopt, voordat hij/zij op de uiteindelijke plek van conversie aankomt.

Het Interactive Brand Ecosystem model maakt duidelijk dat marketing niet meer gepland moet worden rond TV-reclame, maar dat digitale middelen het uitgangspunt zijn. TV, radio, print, online search en display zijn drivers van traffic naar de website (het centrale punt in het model), terwijl content in de sociale kanalen engagement en branding ondersteund, om uiteindelijk meer kliks naar de website te genereren. Dat betekent dat branding (en het creatieve idee achter een campagne of de brand storytelling) dus veel meer wordt dan een mooie visual (geschikt voor televisie), maar ook rekening moet houden met het oproepen van interactie en engagement.

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer