WIKI

YouTube Advertising

Wat is YouTube Advertising?

Met zo’n 400 miljoen gebruikers per maand is YouTube zonder twijfel de grootste videosite ter wereld. In Nederland maken bijna 7 miljoen mensen gebruik van YouTube’s diensten, waarvan ongeveer 1 miljoen dagelijks.

Voordelen van adverteren op YouTube

Het belangrijkste voordeel van YouTube Ads is dat de adverteerder alleen betaalt voor views, oftewel wanneer uw video ook daadwerkelijk wordt bekeken. Daarnaast is YouTube onderdeel van Google, de instellingen van YouTube Ads verlopen daardoor via Google Adwords. Dit heeft als voordeel dat de YouTube Ads zeer gericht te targeten zijn, dat er gewerkt wordt met biedingen per view en dat een campagne nooit meer kosten oplevert dan gepland. Daarnaast geeft Google Adwords toegang tot het Google Display Netwerk waardoor ook internetsites buiten YouTube ingezet kunnen worden. 

Soorten advertenties op YouTube

YouTube biedt meerdere advertentiemogelijkheden: 

  • Trueview

  • In-Stream

  • Homepage Ads

  • First Watch

  • Display Ads 

De keuze welke van de YouTube Ads het beste past binnen een campagne hangt af van de doelstellingen en budget. Trueview en Display Ads maken het mogelijk om de videocontent onder de aandacht te brengen bij een zeer gerichte doelgroep en daarbij het budget enorm efficiƫnt in te zetten.
 
Daartegenover staan Homepage Ads waar merken 24 uur lang op de YouTube homepage prijken. Dit staat ongeveer gelijk aan zo’n 23 miljoen viewers, ideaal voor een grootse productlancering, maar dit komt wel inclusief een passend prijskaartje. 

Geschreven door Pascal Adriaansen Design & Development