WIKI

Twitter Advertising

Wat is Twitter Advertising?

Hoewel Facebook de absolute marktleider is, heeft Twitter ruim een half miljard gebruikers. Nederland kent ongeveer 3,3 miljoen Twitter-gebruikers. Op basis van onderzoek van Newcom Research & Consultancy blijkt dat hiervan ongeveer 1,9 miljoen dagelijks actief is op de microblog-dienst (feb. 2015). 

Voordelen van adverteren op Twitter

Het belangrijkste voordeel van Twitter advertising is de gerichtheid waarmee kan worden geadverteerd. Met de inzet van Twitter advertising zijn zeer specifieke doelgroepen te bereiken op basis van geografische factoren (op landelijk niveau), de door de gebruiker aangegeven interesses en zijn of haar zoekwoorden binnen de Twitter search functie. 
 
Daarnaast worden de kosten van Promoted tweets bepaald op basis van Cost-per-Engagement (CPE). Dit wil zeggen dat men alleen betaalt, wanneer iemand de “Promoted tweet” retweet, er op replied, de tweet favorite of erop klikt. 

Soorten Twitter advertenties

Twitter biedt adverteerders drie soorten advertenties aan:

  • Promoted account 

  • Promoted tweet 

  • Promoted trend 

Welke soort Twitter advertising het beste past binnen een campagne hangt af van de doelstellingen. Een productlancering voorbereiden, de online aanwezigheid vergroten, belangrijke acties en /of nieuwsberichten onder de aandacht brengen of conversaties over een organisatie stimuleren. Ieder doel kent zijn meest effectieve middelen.

Geschreven door Frank Daamen Partner & Online Marketeer