Succesvolle Magento 2 webshop

Wij zijn jouw e-commerce partner

De nieuwe standaard binnen e-commerce

Magento 2 webshop

Een succesvolle webshop laten maken, kan perfect met Magento 2. LAB51 weet niet alleen precies hoe dat moet, maar ook hoe je met een piekfijne e-commerce strategie je webshop tot een succes maakt. Daarom zijn wij dé creatieve Magento-specialist.

Maar hoe realiseer je nu een goede webshop? Waar moet je als merk rekening mee houden? En wat is Magento 2 precies? We vertellen het je allemaal.

Wat is Magento?

Magento is een e-commerce systeem waarmee je een professionele webwinkel kunt (laten) maken en beheren. De eerste versie werd in 2008 gelanceerd. Op dit moment is Magento in Nederland met ongeveer 24.000 webshops een van de populairste systemen om een webshop mee te bouwen.

Met Magento kun je alles zelf beheren; van hoe je webwinkel eruitziet tot het afhandelen van orders en het inzetten van de marketing voor je webshop. Met verschillende modules kun je de functionaliteiten van Magento (en dus van je webshop) uitbreiden, zodat het precies past bij jouw wensen.

magento 2 logo transparant

Cijfertjes

  • Wereldwijd telt Magento ongeveer 250.000 Magento gebruikers
  • Ruim 150.000 developers werken wereldwijd aan Magento
  • In Nederland zijn er ongeveer 24.000 Magento webshops
  • 13% van de webshops in Nederland maakt gebruik van Magento

Wat is Magento 2?

En toen was daar Magento 2. In 2015 werd de nieuwste versie van het e-commerce systeem gelanceerd. Magento 2 is in de meeste opzichten vele malen beter dan zijn voorganger. Het is namelijk:

Sneller

De nieuwe versie is in de basis maar liefst 25% sneller! Dit hangt natuurlijk ook veel af van hoe je je webshop hebt opgezet en welke hosting je hebt gekozen. Het platform is compleet opnieuw opgebouwd, met moderne developmenttechnieken. Dat zorgt ervoor dat alles razendsnel is.

Handiger te beheren

Er is niet alleen aan de klant gedacht. Ook de beheerder heeft het nu makkelijker dankzij een vereenvoudigd dashboard. Het aanmaken of aanpassen van producten is stukken eenvoudiger door een betere lay-out. Ook is er een natuurlijke verdeling gemaakt tussen het systeem- en shopbeheer.

Klantvriendelijker

Magento 2 is ontworpen vanuit het idee ‘mobile first’. Er is eerst gekeken naar de ervaring van een webshopbezoeker op een smartphone, want steeds meer webshopbezoekers doen op die manier aankopen. Ook is het betaalproces gestroomlijnder gemaakt, zodat webshopbezoekers minder snel afhaken.

Beter met modules

Alle grote modulemakers (Mirasvit, Magestore en Amasty) hebben nieuwe versies van hun modules ontwikkeld. Allemaal op basis van de nieuwe versie van Magento. Het platform heeft nu allemaal nieuwe snufjes waar developers blij van worden. Dat zorgt voor modules met een betere werking en look and feel.

Bekijk een aantal van onze

MAGENTO 2 WEBSHOPS

Wat is LAB51 en wat doen we?

Wij ontwikkelen onze webshops al jarenlang met Magento. Hierdoor hebben we de kennis en expertise in huis om jouw webwinkel op te zetten.

E-commerce 360®: samen bouwen aan een succesvolle webshop

Naast de ontwikkeling denken we, vanuit ons concept E-commerce 360®, graag met je mee over je e-commercestrategie. Hierbij bouwen we samen met jou aan een succesvolle webshop! We denken hierbij aan alle e-commerce diensten: Consult, Platform, Modules, Hosting, Marketing, Content, Logistiek en Klantenservice. Die kun je volledig doorlopen of per dienst inschakelen. We werken met name voor klanten in de omgeving Tilburg, Breda, Den Bosch, Eindhoven, Waalwijk, Nuenen en Helmond.

Lees meer over ons

De voordelen van LAB51:

  •  Al meerdere webwinkels succesvol ontwikkeld
  •  Ontwikkeling vanuit het concept E-commerce 360®
  •  Gebruik van Magento-koppelingen en -widgets
  •  Werkend met een bewezen format
  •  Multidisciplinaire aanpak
  •  Communiceren met Brabantse nuchterheid

Meer weten? Download onze map E-commerce 360®!

Hoe wij van jouw webshop een succes maken

In 10 stappen naar een succesvolle webshop

Een succesvolle webshop komt niet uit de lucht vallen. Je moet een aantal stappen goed op orde hebben! We hebben ze voor je op een rijtje gezet. 

1.Strategie

 

Ben je klaar voor e-commerce succes?

Lees meer

2.Platform

 

Magento 2 geeft je webshop een boost

Lees meer

3.Hosting

 

4 voordelen van goede hosting

Lees meer

4.Modules

 

Welke modules zijn onmisbaar?

Lees meer

5.Integraties

 

Laat je systemen met elkaar 'praten'!

Lees meer

6.Betalen

 

Maak het veilig en vertrouwd

Lees meer

7.Content

 

3 tips voor goede content

Lees meer

8.Marketing

 

Hoe trek je klanten naar je webshop?

Lees meer

9.Logistiek

 

Dit mag niet mis gaan...

Lees meer

10.Klantenservice

 

Hoe maak je dit onvergetelijk?

Lees meer

1. Strategie: ben je klaar voor e-commerce succes?

Lukraak een webshop starten, is geen optie. Je weet dan immers niet of je webshop iets oplevert. Voordat je een webshop begint, is het verstandig om een duidelijke strategie te hebben.

Houd in je strategie rekening met de volgende vragen:

  • Zijn er e-commerce doelstellingen bepaald?

  • Welke doelgroep(en) wil je bedienen?

  • Is het assortiment bepaald?

  • Heb je in beeld wat je prijsstrategie wordt?

  • Heb je in beeld wie je concurrenten online zijn?

  • Is inzichtelijk welke marges je per productgroep maakt?

Kun je hulp gebruiken bij het opzetten van een e-commercestrategie?
Download nu onze map E-commerce 360® of bel met 013-5458018.

magento 2 held met hulp voor e-commercestrategie

2. Platform: geef je webshop een boost met Magento 2

Zet je een compleet nieuwe webshop op? Dan is Magento een logische keuze. Niet voor niets is dit wereldwijd een van de populairste systemen voor de creatie van webwinkels.

Heb je al een webshop in Magento? Dan wordt het tijd om over te stappen naar Magento 2. Een investering in je Magento 1 shop zou niet slim zijn, want deze oude zal nog maar een paar jaar ondersteund worden. Bij een migratie moet je denken aan de volgende aspecten:

1. Inventariseer je huidige webshop
Samen kijken we welke modules, integraties en maatwerk je huidige webshop heeft. Mogelijk nemen we je (Magento 1) webshop in beheer om hem te leren kennen. We bespreken vervolgens nieuwe wensen en functionaliteit. Dit geeft ons een goede basis om een duidelijke offerte te maken zodat je precies weet waar je aan toe bent.
2. Start ontwikkeling
Na de kick-off op ons kantoor starten we met het opzetten van je nieuwe Magento 2 webshop. We implementeren de modules en configureren de webshop naar wens. Vervolgens gaan we aan de slag met design en lay-out.
3. Datamigratie
We migreren je huidige data. Attributen, categorieëren, producten, klanten en orders worden gemigreerd naar de nieuwe omgeving. Na deze migratie zitten we samen, verwerken we feedback en volg jij en of je collega's een training in Magento 2.
3. Datamigratie
We migreren je huidige data. Attributen, categorieëren, producten, klanten en orders worden gemigreerd naar de nieuwe omgeving. Na deze migratie zitten we samen, verwerken we feedback en volg jij en of je collega's een training in Magento 2.
4. Testen
Voordat we live gaan testen we de gehele omgeving goed door. We checken performance, snelheid, redirects, betalingen en analyseren de gehele webshop. Daarnaast heb jij de mogelijkheid om alles nog een keer goed door te testen.
5. Support en updates
We laten je natuurlijk niet aan je lot over. Zo zullen er altijd vragen zijn, nieuwe wensen komen en ontstaat er voortschrijdend inzicht. Onze solution managers helpen je graag en reserveren tijd voor periodiek overleg en updates binnen Magento.

Meer weten over de migratie van Magento 1 naar Magento 2? Lees het op ons blog!

Iedere klant is uniek maar de keuzes komen vaak overeen. Hieronder presenteren we drie voorbeeld configuraties van onze Magento 2 webshops. Dit geeft een indicatie van de investering met bijbehorende werkzaamheden. In een kennismakingsgesprek horen we graag je wensen en doelen zodat we hier een passende offerte voor kunnen maken.

Voorbeeld configuraties van onze Magento 2 webshops

Pakket
Start
Grow
Fly
E-commerce
Strategisch advies
Support & onderhoud
Monitoring
Update & security patches
 
Hosting
Hostingpakket
Dedicated Shared / Go Big M
Dedicated M / Go Big L
Dedicated L / Go Big XL
Varnish cache
Kosten per maand
vanaf € 169,- per maand
vanaf € 289,- per maand
vanaf € 499,- per maand
SLA 24/7
€ 50,- per maand
€ 100,- per maand
 
Ontwikkeling
  
  
Modules
prijslijst partners (ca. 2.500,-)
prijslijst partners (ca. 3.500,-)
prijslijst partners (ca. 4.500,-)
Layout / Design
8 uur maatwerk
24 uur maatwerk
64 uur maatwerk
Content / SEO
16 uur stelpost
32 uur stelpost
48 uur stelpost
Migratie
Nacalculatie
Nacalculatie
Nacalculatie
 
Configuratie
Multi store
Multi language
Multi currency
Koppeling ERP
 
Marketing
Google E-commerce set-up
SEO Prescan
Marketplaces
 
Investering
va. € 15.000,-
va. € 25.000,-
va. € 35.000,-

3. Hosting: 4 voordelen van goede hosting

Hosting is, heel makkelijk gezegd, het huren van ruimte op het internet om daar je webshop te vertonen. Een goede hosting van je webshop is erg belangrijk, want dit bepaalt voor een groot gedeelte de prestaties van je webshop.

De voordelen van goede hosting:

Je webshop is snel

Niets is irritanter dan een trage website. Een snelle webshop biedt je klant een fijnere gebruikservaring en een soepele route naar een gevulde winkelwagen. Daarnaast heeft een snelle webwinkel invloed op je positie in Google. Daardoor ben je beter vindbaar, wat ook weer leidt tot meer verkeer.

Je webshop is veilig

Goede hostingpartijen zorgen ervoor dat je webshop vrijwel nooit ‘uit de lucht’ is. Het kan namelijk voorkomen dat door drukte op de servers van hostingpartijen je webwinkel even niet bereikbaar is. Dat is natuurlijk funest voor je omzet.

Je webshop is altijd live

Je webshop mag natuurlijk niet worden gehackt. Een goede hostingpartij zorgt voor een veilige omgeving en neemt maatregelen om een beveiligingslek van je webshop te voorkomen.

 

Je webshop ontvangt support

Heb je een verkeerd bestand overschreven? Of gaat een update niet goed? Dan is het handig om bij je hostingpartij aan te kunnen kloppen voor hulp.
 





Byte Partner

LAB51 is partner van Byte. Byte is expert in Magento-hosting en maakt gebruik van een speciale techniek, Hypernode, om jouw webshop supersnel, stabiel en veilig te maken.

LAB51 is Hypernode Certified. Magento-experts van Byte beoordelen ons periodiek op output (snelle, veilige webshops) en op het developmentproces. Met de Hypernode-certificering behoren we tot de top agencies in de Benelux.

Bekijk hoe Byte jouw webshop kan hosten
uitleg hypernode hosting van byte partner lab51

4. Modules: welke modules zijn onmisbaar?

Magento 2 heeft uitstekende basisfunctionaliteiten, maar het kan niet zonder modules (ook wel plugins of extensies genoemd). Dat zijn stukjes code die je aan Magento kunt toevoegen, waardoor jouw winkel meer functionaliteiten krijgt.Waar de een zijn boekhouding wil automatiseren, wil de ander live kunnen chatten met zijn bezoekers. Alles is mogelijk!
4 redenen om modules te installeren:

1. Hogere bezoekersaantallen
Genereer meer traffic met specifieke advertising of zoekmachinekoppelingen.
2. Hogere conversies
Zet bezoekers om in betalende klanten en verhoog je conversiepercentage.
3. Meer klantenbinding
Beloon terugkerende klanten en vergroot je klantloyaliteit.
4. Efficiënte shopmanagement
Bespaar tijd en geld door het optimaliseren van je bedrijfsprocessen.

LAB51 kan al je module-installaties verzorgen. Hierbij een lijst met plugins die we vaak inzetten voor onze webshops:

Improved Layered Navigation

Voorzie je webshop van een gebruiksvriendelijke navigatie om bezoekers makkelijk door je productcatalogus te laten zoeken. Met behulp van meerdere filters vinden je klanten zeer snel de producten die ze nodig hebben.

Magento2MailChimp

Deze officiële module zorgt voor een integratie tussen Magento 2 en MailChimp e-mail marketing en Mandrill transactional e-mails service. Houd je bestaande klanten op de hoogte van je laatste aanbiedingen en nieuws. Maak klantgroepen op basis van interesses en klikgedrag.

File Downloads and Product Attachments

Verbeter de gebruikservaring van je klanten met informatieve productpagina’s. Voeg eenvoudig verschillende typen of downloads toe, zoals: handleidingen, video’s, prijslijsten of andere documentatie. Vrijwel alle bestandtypes worden ondersteund (DOC, PDF, JPG, PPT, MP4).

Advanced SEO Suite

Zeer krachtige en uitgebreide module voor optimale vindbaarheid van je webshop. Must have SEO-module met onder andere: Rich Snippets, Open Graph, Meta data, SEO Toolbar, Automatische cross-linking, SEO templates, Redirects, Google XML sitemap en Robots.txt.

Blog MX

Volledig uitgeruste blogmodule voor je webshop. Trek meer bezoekers naar je webshop door gebruik te maken van SEO-vriendelijke content in de vorm van onder andere teksten, video’s en afbeeldingen. Koppel blogartikelen aan gerelateerde producten en vice versa.

Knowledge Base

De Knowledge Base module geeft antwoord op de meestgestelde vragen en ontzorgt je klantenservice doordat klanten zichzelf kunnen helpen. Verlaag de werkdruk van je supportafdeling en voorzie klanten van goede informatie binnen enkele seconden.

Sphinx Search Ultimate

Verhoog je websiteconversie uit zoekresultaten met maar liefst 50%. Zorgt voor zeer relevante zoekresultaten op je webshop binnen enkele milliseconden. Automatisch aanvullen van resultaten en spelfouten uit producten, categorieën, attributen, blog en CMS-pagina’s.

Mega Menu

Zorg ervoor dat je klanten makkelijk kunnen navigeren door je webshop dankzij deze module. Met een professioneel ogend menu (zowel horizontaal als verticaal) geef je bezoekers meteen inzicht in het scala van je producten. Ook kun je de actieproducten goed weergeven. Dit kan allemaal bijdragen aan een snellere route naar de winkelwagen.

Advanced Product Feeds

Verkoop je producten niet alleen op je eigen webshop, maar ook daarbuiten. Deze module zorgt ervoor dat je producten automatisch worden aangeboden op Google Shopping, Beslist.nl, Marktplaats, Bol.com en andere affiliates. Trek zo nieuwe bezoekers naar je webshop.

Help Desk MX

Voorzie je webshop van een geweldige supportservice. Verzamel alle verzoeken, e-mails en offline chats op 1 plaats. Laat geen informatie verloren gaan en wijs de berichten toe aan de juiste persoon binnen je organisatie.

Ontdek de voordelen van alle modules!
Download nu de map E-commerce 360® of bel met 013-5458018.

5. Integraties: laat je systemen met elkaar 'praten'

De kans is groot dat je gebruikmaakt van verschillende software voor je boekhouding, voorraadbeheer en kassasysteem. Zou het niet handig zijn als die software kan ‘praten’ met je webshop? Dat kan!
Veelgebruikte koppelingen zijn:

6. Betalen: maak het veilig en vertrouwd

Voor de ene klant is het routine, voor de andere blijft het altijd een beetje spannend. Online betalen. Voor beiden geldt: het moet veilig en vertrouwd zijn. Is het dat niet? Dan haakt elke klant gauw af.

In Magento 2 is het mogelijk om met verschillende betaalproviders te werken, waaronder MultiSafepay en Buckaroo. LAB51 heeft bij alle ontwikkelde webshops betaalomgevingen ingericht.

Heb je advies of hulp nodig met je betaalomgeving?
Download de map E-commerce 360® of bel met 013-5458018. 

magento 2 checkout van fotojans.nl met spiegelreflexcamera in winkelmandje

7. Content: 3 tips voor goede content

Content is een verzamelnaam voor alle informatie die op je website te vinden is. Van teksten tot afbeeldingen en video’s. Geen onbelangrijk onderwerp dus. De kwaliteit van je content bepaalt namelijk voor een groot deel of een webshopbezoeker op je website blijft. Sterker nog, of hij het de moeite vindt om überhaupt je website te bezoeken!

Maar hoe doe je dat? Hieronder enkele tips:

Wees relevant

Zorg dat je weet wat je bezoekers willen lezen. Welk ‘probleem’ hebben ze en hoe kan jij met je producten een oplossing bieden? Geef antwoorden in je content, zodat bezoekers je content wel móeten zien. Niet alleen is dit handig voor je bezoekers, maar ook voor vindbaarheid in Google. Analyseer via de Google Keyword Planner waar potentiële klanten naar zoeken. Zo krijg je een lijst met belangrijke termen die je kunt opnemen in je content. Op deze manier kun je met je content hoger scoren in de zoekresultaten.

Ben voor elk product uniek

Elk product verdient zijn eigen, unieke content. Ook al zitten er veel producten met dezelfde specificaties in je webshop; er is altijd wel iets afwijkends waar je over kunt uitweiden. Dit afwijkende maakt het product bijzonder en door dit te benadrukken draag je weer bij aan de relevantie. Belangrijke bijkomstigheid: Google houdt niet van dubbele content. Wees daarom zoveel mogelijk uniek voor elk product!

Maak het leuk

Wees creatief! Schrijf teksten die leuk zijn om te lezen, maak video’s die het afkijken waard zijn en gebruik afbeeldingen die je webshop sterker maken. En daarnaast: maak je content niet voor zoekmachines, maar voor de bezoekers van je webshop. Natuurlijk kun je waar mogelijk rekening houden met zoekmachineoptimalisatie. Dat mag echter nooit de bovenhand voeren.

Hulp nodig bij de realisatie van je content? LAB51 kan je uiteraard helpen! Download nu de map E-commerce 360® of bel met 013-5458018.

magento 2 held voor lab51 in actie met content

8. Marketing: hoe trek je klanten naar je webshop?

De webshop ziet er gelikt uit. Alle producten zijn ingeladen. Laat die klanten nu maar komen! Helaas is het niet zo makkelijk, want klanten weten niet zomaar van het bestaan van je webshop af. Daar is marketing voor nodig. Dat kan met de volgende opties:

Google AdWords

Met Google AdWords koop je bij Google advertentieruimte in. Zo verhoog je de vindbaarheid van je webshop en daardoor krijg je meer verkeer naar je webshop. Met Google Shopping kun je via een automatische feed (een overzicht van al je producten en bijbehorende gegevens) producten uit je webshop tonen in de zoekresultaten. Hulp nodig hierbij? LAB51 is Google Partner.

Affiliate marketing

Dezelfde feed kun je inzetten voor affiliate marketing. Op deze manier gaan andere websites aan de slag met promotie van jouw producten. Bijvoorveeld: Beslist.nl, Bol.com, Marktplaats.nl en Kieskeurig.nl. Dat leidt allemaal tot meer verkeer en uiteindelijk meer verkopen op jouw webshop!

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

De meeste consumenten zoeken eerst online naar een product. Daarbij bekijkt het grootste deel in zoekmachines vaak niet meer dan de eerste pagina. Daarom is het belangrijk daartussen te staan! Dat kun je bereiken door verschillende SEO-technieken toe te passen in de techniek en de content van je webshop.

E-mailmarketing

Houd contact met je bestaande klanten en bereik nieuwe klanten via e-mailmarketing. Met een e-mailcliënt, zoals MailChimp, kun je dankzij een koppeling met je webshop een database met klantgegevens opbouwen. Op basis hiervan kun je ze op de hoogte brengen van acties of van het laatste nieuws rondom je webshop en producten. Ideaal voor klantenbinding en het stimuleren van verkopen! Goed om te weten: LAB51 is MailChimp Expert.

Wist je dat je ook heel gemakkelijk automation mails in kunt stellen met MailChimp? Denk bijvoorbeeld aan abandoned cart mails of mails om klanten te feliciteren met hun verjaardag. Weten welke automation mails je écht niet mag missen? Lees het in ons artikel '7 mailcampagnes die meer orders opleveren' op het blog van SendCloud.

Google Ecommerce Set-up

Zonder te weten wat klanten precies in je webshop doen, is het lastig om gericht marketing in te zetten. Daarom is het van belang dit te kunnen meten. Dat kan met de Google Tag Manager en met Google Analytics. Het instellen van deze programma’s moet nauwkeurig gebeuren. Anders komt er namelijk onjuiste data binnen en loop je het risico om op een verkeerde manier marketing in te zetten.

Alle marketingopties voor jouw webshop weten? Download nu de map E-commerce 360® of bel met 013-5458018.

9. Logistiek: dit mag niet mis gaan...

Je webshop is volledig ingericht en de eerste orders komen binnen. Hartstikke goed! Maar dan begint één van de belangrijkste factoren van een succesvolle webshop: de verzending.
Klanten bestellen hun producten vaak ’s avonds en willen dit zo snel mogelijk in huis hebben. Hoe regel je dat? En waar moet je op letten? We geven je een paar tips voor het versturen van je pakketten:

Geef de verzending van je webshopproducten uit handen
In het begin kun je het waarschijnlijk zelf nog wel: orders verwerken en naar het postkantoor brengen. Maar zodra je meer succes krijgt, is het al snel niet meer te behappen. Het is daarom verstandig om een contract te sluiten met een pakketvervoerder. Dat scheelt je een hoop kopzorgen.

Kies een vervoerder die je kunt vertrouwen
Je geeft één van de belangrijkste factoren van je webshop uit handen. Zorg dus dat je dat proces neerlegt bij een partij die betrouwbaar en snel is. Ook is het een voordeel als ze geautomatiseerd werken en flexibel zijn. Maak niet de fout om voor de eerste de beste of goedkoopste vervoerder te kiezen. Onderzoek wat je opties zijn, breng in kaart wat je wensen zijn en zoek daar de beste vervoerder bij. Gaat de verzending van je pakketten mis? Dan verlies je klanten!

Communiceer alles rondom verzending en retourneren
Klanten willen graag duidelijkheid. Net zoals ze willen weten wat een product kost, willen ze ook weten wat er gebeurt zodra ze hebben betaald. Hoe lang duurt het voordat ik mijn product in huis heb? Wat als het me niet bevalt? Kan ik het gratis retourneren of niet? En moet ik het zelf naar het postkantoor brengen of wordt het opgehaald? Wees open en duidelijk! Een klant die weet waar hij aan toe is, maakt sneller een keuze om een product aan te schaffen (of niet).

LAB51 helpt je graag bij het bouwen van een succesvolle webshop op alle factoren. Dat is onze visie: E-commerce 360®. Daar hoort dus ook het logistieke proces bij! We werken samen met SendCloud, een verzendtool waarmee je kunt concurreren met de grote spelers, zoals Zalando en CoolBlue.

Bekijk wat SendCloud voor je kan betekenen
logo van pakketvervoerder sendcloud partner lab51

10. Klantenservice: hoe maak je dit onvergetelijk?

Hoe duidelijk je in je webshop ook bent: klanten kunnen altijd vragen hebben. Daarom is het belangrijk om klanten altijd de mogelijkheid te bieden om die vragen te stellen. Doe je dat niet? Dan loop je het risico dat ze naar de concurrent gaan.

Hoe zorg je nu voor een goede klantenservice in je webshop? Bekijk hiernaast 15 tips voor een succesvolle klantenservice.

Hoe kan LAB51 bijdragen aan jouw klantenservice? Met de handige module Help Desk MX. Hiermee kun je alle verzoeken, e-mails en offline chats verzamelen op 1 plaats. Er gaat zo geen informatie over klantcontact verloren en je kunt berichten toewijzen aan de juiste persoon binnen je organisatie.

Voordelen

  • Klanten kiezen hoe ze contact met je opnemen
  • Maak gebruik van quick reply’s
  • Makkelijk te gebruiken interface

Draagt bij aan

  • Klantvriendelijkheid
  • Informatievoorziening
  • Vermindering van werkdruk

Meer weten over de modules die we gebruiken? Lees het bij Modulesdownload onze map E-commerce 360® of bel met 013-5458018.

Meer weten? Download onze map E-commerce 360®!

Magento 2 Wiki

Algemeen

CMS

Een CMS (Content Management Systeem) is een systeem waarmee je eenvoudig de inhoud van een website of webshop kunt beheren. Je hebt hier geen programmeerkennis voor nodig. Magento 2 is een vorm van een CMS.

Dutchento

De Nederlandse Magento Community. Je kunt op Dutchento terecht voor onder andere het laatste nieuws rondom Magento 2 en informatie rondom het platform voor beginners, gevorderen en ontwikkelaars. Dutchento is tevens de organisator van de Meet Magento events in Nederland.

EAN

EAN staat voor European Article Number. Het is de code die je bijvoorbeeld onder de streepjescode van een product vindt. Zo zijn artikelen in verschillende landen altijd te identificeren. Een EAN kun je dus niet zelf verzinnen.

GitHub

Op GitHub.com kunnen developers zaken aangeven die niet goed werken in Magento of suggesties doen voor verbeteringen.

Magento versie

Magento lanceert regelmatig updates om het platform beter, veiliger en sneller te maken. Het is belangrijk deze updates tijdig door te voeren anders kan je webshop langzamer worden en er kunnen beveiliginslekken onstaan.

Magento 2.2

Deze versie dateert uit september 2017. Lees op ons blog wat de belangrijkste updates van Magento 2.2 zijn.

Magento Open Source

Voorheen bekend als 'Community Edition'. Dit is de gratis versie van Magento, waarmee je een zeer professionele webshop op kunt zetten. Deze kun je tevens aanvullen met verschillende modules. Deze versie is geschikt voor kleine tot middelgrote webshops in het MKB. 

Magento Commerce

Voorheen bekend als 'Enterprise Edition'. Voor deze versie moet je betalen. Magento Commerce wordt voornamelijk gebruikt door grote organisaties met een complex productaanbod, een flinke hoeveelheid klantverkeer en internationale business. Bij Magento Commerce ontvang je technische support en toegewijde accountmanagement. 

Modules

Met modules kun je de mogelijkheden van Magento 2 uitbreiden. Zo creëer je een webshop die precies voldoet aan jouw wensen! Modules, ook wel extensions of plugins genoemd, kun je downloaden bij modulemakers, zoals Magestore, Mirasvit of Amasty. Er zijn zowel gratis als betaalde modules verkrijgbaar. Een voorbeeld van een module is Improved Layer Navigation, waarmee je navigeren door alle producten in je webshop gemakkelijk maakt. Met deze module maak je namelijk een filterfunctie. Een ander voorbeeld is Product labels, waarmee je producten labels mee kunt geven als 'Aanbieding' of 'Nieuw product'. Zo geef je deze producten meer aandacht. Weten wat onze top 10 aan modules is? Lees ons artikel op Frankwatching: Top 10 beste modules voor Magento 2-webshops.

Open source

Het principe waarbij de broncode van software openbaar is. Dit maakt het mogelijk voor developers wereldwijd om mee te werken aan het verbeteren van de software. Magento 2 is open source software.

PHP

PHP (Hypertext Preprocessor) is een coderingstaal waarmee dynamische en interactieve websites en webshops kunnen worden gebouwd. Magento 2 is gebouwd met PHP.

SKU

SKU staat voor Stock Keeping Unit. Het is een uniek nummer voor een product of dienst (bedoeld voor verkoop). Hiermee kun je jouw producten identificeren. Een SKU kun je zelf bepalen.  

Producten

Catalog

In je Catolog vind je alle producten die in je webshop staan. Hier kun je producten toevoegen en beheren. Met de handige filterfunctie kun je snel producten oproepen die voldoen aan jouw selectie, bijvoorbeeld alleen producten van een bepaald merk. Fijn als je in bulk de status van producten of attributen wilt aanpassen. Maar je kunt ook een enkel product zoeken aan de hand van bijvoorbeeld het EAN-nummer. 

Producttypes

Binnen Magento bestaan verschillende producttypes. Dit zijn verschillende manieren waarop je producten kunnen weergeven. Alle producttypes hebben verschillende functionaliteiten. De types zijn: Simple product, Configurable product, Grouped product, Virtual product, Bundle Product en Downloadable product.

Simple product

Een fysiek item binnen je webshop met een unieke SKU (Stock Keeping Unit). Een simple product heeft geen opties, zoals maat of kleur.

Configurable product

Een product met diverse opties. Bijvoorbeeld: een t-shit in 3 kleuren en 3 maten. Een configurable product bestaat uit meerdere simple products.

Grouped product

Een groep simple products. Bijvoorbeeld: een fotocamera, een geheugenkaart en een lens. Dit kun je als pakket verkopen met een speciale prijs. Een grouped product is als het ware een container voor een aantal losse simple products.

Bundle product

Dankzij een bundle product kunnen webshopbezoekers zelf een verzameling aan simple products bundelen.

Virtual product

Dit is geen fysiek product. Meestal is dit een service, zoals een lidmaatschap, garantie of abonnement.

Downloadable product

Dit is geen fysiek product, maar een download. Bijvoorbeeld een e-book, software of het nieuwste liedje van je favoriete band. De download kan een of meerdere bestanden bevatten.

Orders

Orderstatus

Als een webshopbezoeker een order heeft gedaan, verschijnt dit in de beheeromgeving van Magento. De order krijgt dat een status mee, zodat je precies kan zien in welk stadium de order zich bevindt. Een order kan in de volgende stadia zitten: New, Processing, Pending Payment, On Hold, Canceled en Complete.

Orderstatus – Processing

De order is gefactureerd en wordt verwerkt.

Orderstatus – Pending Payment

De order is aangemaakt en er is een betaalmethode (bijvoorbeeld iDeal) gebruikt. De klant is naar de betalingsomgeving gestuurd, maar er is nog geen betaling ontvangen. Zodra de klant betaalt, verandert de orderstatus.

Orderstatus – On Hold

Deze orderstatus kan alleen handmatig worden ingesteld. Dit kun je bijvoorbeeld doen wanneer je cruciale klantgegevens mist of eerst moet verifiëren.

Orderstatus – Canceled

Je kunt handmatig een order annuleren. Sommige betaalmethodes doen dit automatisch als er niet is betaald binnen een vooraf ingestelde tijd.

Orderstatus – Complete

De order is aangemaakt, betaald en verzonden naar de klant.

Content

Content pages

Dit zijn pagina’s met tekst, afbeeldingen, content blocks en content widgets. De pagina’s komen terug in je hoofdnavigatie (menu) van je webshop.

Content blocks

In Magento kun je blokken content aanmaken zonder hiervoor te kunnen coderen. Content blocks kunnen tekst, afbeeldingen en video bevatten. Op een content page kunnen meerdere content blocks samen de page vullen.

Content widgets

Een content widget is een stukje code die het mogelijk maakt om een variatie aan dynamische content weer te geven. Dit kan op alle plekken in je webshop. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van nieuwe producten zonder dit telkens handmatig aan te hoeven passen.

Interesse in onze diensten?

Kom een kopje koffie drinken!

John van der Stelt John van der Stelt Partner & E-commerce adviseur john@lab51.nl
013 - 5458018